سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: بعد از شناسایی اعداد، نخستین چیزی که به ذهن انسان خطور کرد این بود که چطور این اعداد را راحت‌تر بشمارد.

ماشین حساب

شايد نخستين و ابتدايي‌ترين وسيله‌اي كه بشر براي شمارش از آن استفاده كرد انگشتان دستش بود‌ اما بعدتر براي شمارش اعداد بزرگ‌تر از چوب‌خط استفاده كرد. كم‌كم چوب خط جايش را به چرتكه داد تا سرانجام نخستين ماشين حساب توسط بيلز پاسكال اوليم در سال 1641اختراع شد. البته فرق ماشين‌حساب‌هاي امروزي با چيزي كه پاسكال اختراعش كرده زمين تا آسمان است؛ ماشين حساب‌هايي كه قابليت محاسبه حساب‌هاي ديفرانسيل و انتگرال، محاسبات مثلثي و... را دارند. وسيله‌اي كه امروز يار هميشگي كاسب، كارمند، مهندس و دانش‌آموزان و دانشجويان است. سري به بازار اين ماشين‌هاي حسابگر زده‌ايم.

  • نكته هاي خريد

صفحه نمايش
ماشين‌حساب‌هاي حرفه‌اي و مهندسي داراي صفحه نمايش‌هاي بزرگي هستند. هنگام خريد به اين نكته توجه داشته باشيد كه ابعاد صفحه نمايش ماشين‌حساب انتخابي‌تان چقدر است و قابليت نمايش چه تعداد كاراكتر را دارد. به اين نكته نيز توجه كنيد كه صفحه نمايش آن چند خطي است. اين قابليت به درد كساني مي‌خورد كه مي‌خواهند عمليات‌هايي مثل جذر و كسر را به همان صورتي كه در كتب درسي آمده وارد ماشين حساب‌شان كنند. نمايشگر ماشين‌حساب‌هاي معمولي از 8تا 12كاراكتر و نمايشگر ماشين‌حساب‌هاي حرفه‌اي از 12تا 16كاراكتر را پشتيباني مي‌كنند و در 2نوع رنگي و تك رنگ هستند. اگر صفحه نمايشگر ماشين‌حساب‌تان قابليت تنظيم شدن داشته باشد با توجه به وضعيت نشستن‌تان براي بهتر ديدن اعداد در نمايشگر مي‌توانيد تنظيمش كنيد.

وزن و كيس محافظ
هر چقدر ماشين حساب انتخابي‌تان سبك‌تر باشد و ابعاد كوچك‌تري داشته باشد بهتر است. سبك‌ترين ماشين‌حساب 50گرم است و به ماشين‌حساب تو جيبي يا همراه معروف است. وزن انواع روميزي هم گاهي تا 453گرم مي‌رسد. اينكه دستگاهي كه قصد خريداري آن را داريد ‌ محافظ داشته باشد يا نه، خيلي مهم است. ‌اين محافظ از نفوذ گردوغبار به داخل ماشين حساب و از وارد شدن ضربه و فشار به دكمه‌هاي آن جلوگيري مي‌كند.

جنس و منبع تغذيه
رويه ماشين حساب‌ها و دكمه‌هاي آنها از 2جنس پلاستيك فشرده و فلز ساخته شده است. پلاستيك‌هاي فشرده داراي عمر طولاني هستند ولي ممكن است در مقابل ضربه آسيب‌پذير باشند. اما انواع فلزي آنها علاوه بر عمر طولاني در مقابل ضربه هم مقاوم هستند. اينكه دستگاه انتخابي‌تان از چه منبعي تغذيه كند خيلي مهم است. بعضي ماشين‌‌حساب‌ها از باتري، بعضي از پنل خورشيدي و نوع سوم از هر دوي اين منابع تغذيه مي‌كنند. البته نوعي از ماشين‌حساب‌هاي روميزي كه قدرت چاپ هم دارند براي كار از برق شهري استفاده مي‌كنند.

ميزان حافظه
اينكه ماشين‌حساب‌تان چقدر بتواند اعداد و همچنين عملياتي كه قبل‌تر با ماشين حساب انجام داده‌ايد را در خود ذخيره كند خيلي مهم است. بعضي از اين ماشين‌ها با يك‌بار خاموش و روشن كردن حافظه‌شان پاك مي‌شود. اما نوع ديگر ماشين حساب‌ها قابليت بازگشت 4عملياتي كه با ماشين حسابتان انجام داده‌ايد را دارند. كليد‌هاي M+، M-، MR و MC كليدهاي حافظه ماشين حساب‌ هستند.

  • گزينه ها

قطعا در طول روز در موقعيت‌هايي قرار مي‌گيريد كه بخواهيد حساب و كتابي هرچند ساده ‌ انجام دهيد. ساده‌ترين و ابتدايي‌ترين نوع ماشين‌حساب‌ها 4عمل اصلي را براي شما انجام مي‌دهند. نكته اينكه اين ماشين‌حساب‌هاي ساده خيلي هم ساده نيستند. نوعي از آنها داراي حافظه هستند كه البته با يك‌بار روشن و خاموش كردن، حافظه‌شان از دست مي‌رود. نسبت به ابعاد و داشتن محافظ صفحه كليد و... هم قيمت‌شان بالاتر مي‌رود و تا 50هزار تومان به فروش مي‌رسد. اما اگر به ساده‌ترين گزينه راضي باشيد، مي‌توانيد با قيمتي حدود 5هزار تومان يك ماشين‌حساب جمع و جور تو جيبي خريداري كنيد. اگر هم اصلا نمي‌خواهيد براي اين نياز احتمالي به‌ حساب و كتاب پول بدهيد، مي‌توانيد از ماشين‌حساب موجود در گوشي تلفن همراه‌تان استفاده كنيد!

علمي براي دانش‌آموزان:ماشين‌حساب‌هاي علمي مكمل ماشين‌حساب‌هاي ساده هستند و مي‌توانند محاسبات رياضي پيچيده‌تر را برايتان انجام بدهند. محاسبات عمومي مانند انتگرال، مثلثات، محاسبات ماتريس، رسم نمودار براي معادلات و تبديل سيستم‌هاي اعشاري از كاربرد‌هاي اين نوع ماشين‌حساب‌هاست. قيمت‌ اين ماشين‌حساب‌ها با توجه به ميزان امكانات از 60هزار تومان تا 100هزار تومان متفاوت است.

مهندسي: اين ماشين‌حساب‌ها‌ قابل برنامه‌ريزي هستند و علاوه بر كارايي‌هاي ماشين‌حساب‌هاي علمي، امكانات برنامه نويسي هم دارند تا بتوان عمليات پيچيده رياضي را به‌صورت يك برنامه نوشته و در حافظه ماشين‌حساب ذخيره كرد. ضمن اينكه قابليت اتصال به رايانه با پورت USB را هم دارند. علاوه بر اين بعضي از ماشين‌حساب‌هاي مهندسي برنامه‌هاي ويژه مالي‌ هم دارند. نوع ديگري از ماشين‌حساب‌هاي مهندسي قابليت آماده‌سازي‌ فايلي كه مي‌خواهيد چاپ كنيد را هم دارند. اين مورد بيشتر به درد حسابداراني مي‌خورد كه براي انجام عمليات حسابداري‌شان بايد مدركي داشته باشند. قدرت چاپشان نيز 3.5 خط در ثانيه است. قيمت ماشين‌حساب‌هاي مهندسي از 120 هزار تومان شروع مي‌شود تا 300هزار تومان.

براي اندوريد و IOS: ماشين‌حساب ساده به‌طور معمول از طرف خود كارخانه سازنده‌ در منوهاي تلفن همراه‌ قرار دارد اما شما مي‌توانيد با دانلود و نصب برنامه حرفه‌اي ماشين‌حساب، از گزينه‌هاي حرفه اي‌تر استفاده كنيد. انجام عمليات رياضي پايه، محاسبات علمي، ‌عمليات نموداري، انجام عمليات ماتريسي، اعداد مختلط، فرمول‌هاي سريع، تبديل سريع، حل معادلات جبري و... را با اين ابزار نرم افزاري مي‌توانيد پيش ببريد.

  • ترفند عملياتي!

اين ترفند روي بسياري از ماشين حساب‌هاي قديمي و جديد قابل‌استفاده است؛ به‌ويژه ماشين حساب‌هايي كه دكمه OFF براي خاموش كردن مستقيم ‌ دارند و اتوماتيك خاموش نمي‌شوند. اگر هم دكمه OFF ماشين حساب خراب شده باشد با اين ترفند مي‌توانيد آن را بدون نياز به اين دكمه خاموش كنيد. براي اين كار، پس از روشن كردن ماشين حساب، كافي است دكمه‌هاي 2و 3را همزمان نگه داشته، سپس دكمه ON را بزنيد. خواهيد ديد كه ماشين حساب خاموش مي‌شود! اين كار را با نگه داشتن دكمه‌هاي 5و 6نيز مي‌توانيد انجام دهيد.

کد خبر 338404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha